Stærke viljer på årets festival

Foto: Øst for Paradis

De fælles verdensmål

Med FN’s Verdensmål i sigte handler Salaams filmprogram i år om stærke individer, stærke viljers kamp for overlevelse og for et bedre liv. Buddene er mange, nogle er voldsomme og kræver opbakning fra hele grupper.

Nogle af disse ender i forbitret og hadefuld split­telse mellem et dem og et os, som i Danmarks sønner i et dystopisk København anno 2025 eller i stive grænser og regulering af en befolk­ning som i To minutters stilhed i Berlin 1956 (mål #16). Andre film skildrer i højere grad individets ensomme kamp mod hele systemet, som den fattige, 12-årige Zain i Kapernaum (mål #1 + 8) eller 8-årige Yoram, der flygter fra jødeforfølgelsen i Polen under 2. Verdenskrig i Run Boy Run.

Forflyttede og forviste er flere generationer af palæstinensere i Tårnet (mål #16), mens konflikten mellem Israel og Palæstina perso­nificeres af forbyttede sønner med forsoning i sigte i The Other Son. Her tvinges to familier til at forholde sig til ”de andre” i konflikten.

Kvinder og stærke viljer

Kampen imod et kvindeundertrykkende styre er animeret i Den usyn­lige pige, hvor Parvana på 11 forklæder sig som dreng for at tjene til familiens overlevelse i Afghanistan (mål #1 + 5). Det er til gen­gæld hverken systemet eller fattigdom, der kræver den 9-årige Jo’s livskamp i Kenya, men en uhelbredelig sygdom, hvor hele landsbyen støtter op om hende i den livsbekræftende spillefilm Supa Modo (mål #3). Sammenhold er også temaet i dokumentarfilmen fra Vollsmose, hvor Qasims barbersalon er det centrale mødested for de unge. Men tilbage i den ensomme kamp er vi med portrætter af to bomstærke, unge kvinder; den engelske rap- og popstjerne M.I.A. i MATANGI/ MAYA/M.I.A. og Walaa, der træner i de palæstinensiske politistyrker i Walaas Vilje.

Kærlighed og venskab

Kærlighed og venskab er de bærende temaer i filmene Tigermælk (mål #10) og Rafiki, og for de helt små er venskabet rørende mellem de strikkede tøjdyr i kortfilmen Genfundet. Ræv bliver mod sin intention ven med Hønemor i Den store stygge ræv. Og i Subira finder Subira uventet kærligheden i sit tvangsægteskab og udfolder sin drøm (mål #5). Ulvehunden er en smuk animation af Jack Londons roman. Hvidtand er både hund og ulv, og lever noget af sit liv med en indianerstamme i Canada, og andre dele af sit liv i det rå miljø i en havneby. Smuk er også billedsiden af Trækfugle, den barske historie om en indianerbefolknings fordærvelse af narkohandel i 1970’ernes Colombia.

Nu er det 15 år siden, at vi første gang bød velkommen til oplysning i biografens mørke. Det er med glæde at vi inviterer til skoleåret 2019-20!

//Solveig Thorborg

Festivalleder