Min dag med Salaam trods Corona

I dag har jeg været på Djursland og besøge en dejlig flok unger, som går i specialklasse på Auning skole. Vi så ”Månens vogter”, som er en eventyrfortælling, der handler om at få stillet en stor opgave man ikke selv har bedt om, men den handler også om at vokse med opgaven og finde frem til sine indre kræfter, når det går galt for selve balancen i verden. Den handler om hvordan vi er stærke når vi står sammen og i stedet for at tage afstand fra hinandens forskelligheder, skal vi bruge dem til at genoprette balancen mellem solen og månen og dermed verden.

Denne film førte til mange interessante input fra børnene, om hvad de alle hver især var gode til og hvor kedelig skolen og verden ville være, hvis vi alle skal være gode til det samme. Jeg synes de har ret! Det bliver først rigtig sjovt hvis vi sammen skaber plads til at være forskellige og accepterer hinandens forskeligheder, udfordringer og tør være åbne overfor hvad der kan ske af fantastiske eventyr hvis vi lader alle få en plads i fællesskabet. Især i disse lidt anderledes tider hvor balancen i vores verden er skæv og vi skal tænke i nye måder at være sammen på.

“Månens Vogter” Foto: Sweet Chili Entertainment

Vi snakkede også om alt det gode der er kommet ud af Covid-19. Vi snakkede om skildpadder der yngler meget mere fordi ingen forstyrrer dem på stranden og om alt det skrald vi IKKE smider i havet. Selvom Covid-19 er skidt for os mennesker og man kan være bange og nervøs, betyder dens tilstedeværelse også at vi skal tænke nyt om hvordan vi lever og måske lærer vi netop at passe lidt bedre på vores moder jord og os selv? En balance mellem mennesket og naturen, som eleverne fuldstændig fangede vigtigheden af…

Derfor havde jeg lagt både en plan A, B og C til aktiviteter vi kunne lave sammen efter filmen, som et udtryk for vores nye hverdag, hvordan vi finder lys og mørke i verden og hvordan vi kan stå sammen om at skabe en ny balance, eller genoprette en gammel?

Det endte med at vi kombinerede alle tre planer jeg havde forberedt, fordi klassen var yderst aktive og havde fanget essensen af at give plads til alles ideer. Ekstremt sejt!

Vi lavede et kæmpe kunstværk med kridt og vores skygger i skolegården. I alle farver blev der kreeret eventyrsvæsner fra selve filmen, os selv, flere sole, en måne og de store væsner der trækker solen og månen rundt om jorden. Den ene idé tog den anden og eleverne tog selv initiativ til blandt andet at afslutte kunstværket med én kæmpe sol rundt om det hele i gule, orange og røde farver. De ville selv arbejde videre med fabler og finde deres eget indre eventyrvæsen i dagene efter mit besøg. 

Som oplægsholder kommer jeg rundt til mange forskellige børn og unge, der på vidt forskellige niveauer, reflekterer over de film vi ser og den verden vi befinder os i. Jeg forbløffes ofte over børn og unges indsigt og idérige påfund til hvordan vi skal gøre verden til et bedre sted, hvor der er plads til os alle. Det er meget imponerende og hver gang inspireres jeg til selv at ville gøre mit bedste for at alle jeg møder føler sig set, hørt og velkomne.

Tusind tak for en spændende dag 🙂

//Astrid Stegeager – oplægsholder hos Salaam Film & Dialog