Salaam seminar fra praktikanternes perspektiv

Oplægsholderne arbejder med deres oplæg ved at øve på hinanden og give feedback

Min fortælling handler om…

… kærlighed og forventninger og det at kunne vælge sig selv og sit eget liv 

… bedste venner 

… faren ved at fokusere på det, der skiller os ad, i stedet for det der binder os sammen 

… identitet og om, hvordan man forholder sig til sin egen identitet 

… at finde sine adoptivforældre, men i sidste ende med at finde sig selv

… at alle børn har ret til et trygt og sikkert liv, men det er ikke alle børn, der får det 

… hvordan man kan medvirke til åbenhed, nysgerrighed og forståelse 

Sådan lød besvarelserne, da Salaam seminaret løb af stablen i begyndelsen af september. Spørgsmål som hvad er din historie og hvad er dit kernebudskab udgjorde temaet på seminarets første dag, som blev ledt af Hakon Ask Jensen fra Forvandlende Fortællinger. Omdrejningspunktet var at samle sig en række værktøjer, der forstærker koblingen mellem den personlige historie og den filmiske fortælling. Det gælder sproget og fortælleteknikken, men også kropssproget. Det handlede om, hvordan man finder roen til at gøre sin fortælling autentisk.

Seminarets anden dag stod på workshop ved Afshin Firouzi, der selv er oplægsholder hos Salaam og har været det gennem flere år. Fokus var at videreudvikle oplægsholdernes individuelle oplæg og ikke mindst i fællesskab at arbejde med de udfordringer, der kan opstå, når film og oplæg skal realiseres på skolerne og i biograferne.

Oplægsholder, dialogskaber, oplevelsesaktør. Kært barn har mange navne, men vigtigst af alt udgør de rollemodeller for børn og unge, når de tør stille sig frem på scenen, tage filmen ned fra lærredet og ud til publikum gennem deres personlige fortællinger. Formålet er at sætte tanker i gang hos det unge publikum og forny deres perspektiver.

Som nye praktikanter på Salaam-teamet har det været en gave at få lov at være med bag kulissen, møde oplægsholderne og høre deres historier. Vi bærer alle rundt på historier; om man er praktikant eller oplægsholder, barn eller voksen, så kan vi alle relatere til den gode historie. Den historie, der rører os. Den historie, der italesætter temaer som venskab, identitet, seksualitet, klimaforandringer. Den historie, der handler om at føle sig udenfor og alene, eller den historie, som tør bryde tabuer. I den gode historie kan vi alle være med – uanset baggrund. Derfor er den vigtig.  

Ligesom for oplægsholderne har det for os praktikanter i den grad været inspirerende og givende at få lov at være med i et læringsrum med en repræsentation og mangfoldighed, som vi sjældent møder andre steder.

Vi glæder os til at få endnu større indblik i salaam-ånden, når vi skal samarbejde med oplægsholderne og lave arrangementer i de kommende måneder!

// Christina, Emilie, Therese og Jasmine

Salaams praktikanter efteråret 2020